keskiviikko 24. maaliskuuta 2010

Sijoitukseni indeksirahastoissa

Alussa minulla oli 1500euron alkupääoma, jonka jälkeen olen tehnyt ostoja joka kuukausi palkkapäivänä, jolloin olen arvioinut kuukauden menot ja yksinkertaisesti laittanut loput rahat sijoituksiin. Tämä periaate pakottaa pärjäämään hieman pienemmällä summalla rahaa kuukausittain. Luottokorttini sekä pankkitunnukset ovat minulla käytössä vain kuukauden 15. päivä, muun ajan ne ovat säilytyksessä minun tavoittamattomissa. Olen myös ajoittanut kaikki juoksevat laskut siten, että laskujen eräpäivä on noin 15. päivä.

Sijoitukseni näyttää parhaillaan tältä, noudatettuani 2,5 kuukautta tehokasta säästämistä ja sijoittamista:


Kaikki sijoitukseni on Seligsonin salkussa, mutta Nordnetin tunnukset ovat tilattu, jotta pääsen kokeilemaan kaupankäyntiä myös siellä ja parantamaan hajautustani entisestään. Pyrkimykseni on jatkaa tehokasta säästämistä vuoden loppuun asti ja sitten arvioida tilanne uudestaan.

Alla kuva sijoitusten kehittymisestä, vihreä viiva on sijoitettu pääoma ja sininen on koko salkun arvo.

Tällä hetkellä salkkuni sisältää 60% osakerahastoja ja 40% korkorahastoja, tämä on varsin maltillinen jakauma ja aion tulevien kuukausien aikana muuttaa suhteen 70/30 ostamalla enemmän osakerahastoja. Uskon osakemarkkinoiden tehokkuuteen ja pyrinkin saamaan vain markkinoiden keskituoton 8-10% pitkällä yli kymmenen vuoden aikavälillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti